Minimaal APK tarief?

Moet er een verplicht minimum APK-tarief komen?

Is het eigenlijk wel verantwoord om een veiligheidskeuring aan te bieden voor een bodemprijs? Zou het niet beter zijn als RDW een minimumtarief verplicht stelt voor de APK?

Stunten met APK-tarieven is zoiets als de kiloknallers van de supermarkten. De één vraagt zich af wat er in hemelsnaam mis is met een scherp geprijsde aanbieding in een vrije, commerciële markt. Maar de ander weet zeker dat prijsstunten ten koste gaat van de kwaliteit en alleen maar leidt tot plofkippen en slechte APK’s.

De oplossing:

Is een minimumtarief de oplossing? Garage Binnenmars vindt van wel. “Dan kan iedereen de tijd nemen om een auto te keuren en hoeft er niet onder de kostprijs gewerkt te worden. Dat voorkomt shopgedrag en biedt rust aan klanten en ondernemers. Een collega hield een APK-actie in verband met zijn jubileum en kreeg veel bezoek van handelaren en mensen van verder weg die op een koopje uit waren. Daar zit toch niemand op te wachten?

Ook Marco van Autoservice Van der Vlugt vindt een minimumtarief een goede zaak. “Nu wordt er gestunt met de prijs om de klant binnen te halen. Ik maak regelmatig mee dat klanten naar fastfitters gaan en de hele afkeurlijst onder goedkeur had moeten vallen. Maar bij de fastfitters moeten de opbrengsten ook uit de reparatie komen.”

Veel lezers zijn voorstander van een minimumtarief, zoals Rikus Rijnberg (Gasselternijveen) en Garage Kremer, maar beiden denken dat creatieve geesten wel iets anders zullen vinden om mensen te lokken. Jacob Schouten vindt APK’s van € 19,95 onrealistische lokkertjes. “En dan vervolgens hier werk uit genereren? Welke klant komt bij afkeur daadwerkelijk met kennis van de eisen langs? Men weet natuurlijk dat de klant gevoelig is voor het prijswapen; die bedot zichzelf. Heeft iemand wel eens de proef op de som genomen?”
Prijsstunten leidt alleen maar tot plofkippen en slechte APK’s……..

Vorig jaar was AMT te gast bij Bart de Tombe van APK-Oké, die in Utrecht, Den Haag en Rotterdam auto’s keurt. Het bedrijf repareert niet en verkoopt geen onderdelen, dus De Tombe kan een APK alleen terugverdienen op de APK zelf. Als iemand dus een voorstander van een minimumtarief is, dan is hij het wel. Mis!

Bart de Tombe: “Vanuit het APK-Oké-perspectief zeg ik: laat de tarieven maar lekker vrij. Bedrijven die stunten met APK-tarieven lokken klanten met € 15,- naar binnen, maar die klanten vertrekken vervolgens met een heel ander bedrag. De belofte wordt niet waargemaakt en juist daardoor kan ik mij als onafhankelijk keuringsstation onderscheiden”, zegt De Tombe.

Wat kom jij tegen bij de APK?
Bij Jan Heijstek kwam een klant radeloos binnen voor een ‘second opinion’. De auto was elders afgekeurd, en het zou € 3.000,- kosten om de auto APK goed te keuren. Volgens Heijstek was € 200,- genoeg. “Natuurlijk wel met een stevig advies om bijkomende zaken, zoals banden, in de gaten te houden. De keuring is een momentopname en een profiel van 2,5 mm is genoeg voor de APK, maar bij hevige regen zijn die banden perfecte surfplanken. Geen nieuwe banden? Laat dan bij regen de snelheid terugzakken. Echte veiligheid zit in je hersens, die je rechtervoet aansturen. Ik vind het ook een taak van de keurmeester om dit met de klant te bespreken.”
Prijs is slechts één van de instrumenten waarmee ondernemers zich onderscheiden. De drie vestigingen van APK-Oké onderscheiden zich feitelijk negatief door een hogere prijs en toch blijven de klanten komen. De Tombe: “Consumenten snappen heus wel dat je voor € 15,- geen APK kunt uitvoeren. Als je de BTW en de afmeldkosten eraf haalt, sta je voor een paar euro te keuren. Wij zijn in eerste instantie qua prijs wel duurder, maar klanten betalen precies het bedrag dat hen vooraf was meegedeeld. Bovendien krijgen ze een onafhankelijke keuring; wij hebben geen enkel belang bij de uitslag.”

“Mijn licentie is mij heilig
Bijna de helft van de keuringen doet APK-Oké in opdracht van andere garagebedrijven en handelaren. De Tombe keurt zelfs voor stuntende fastfitters. Hoe zit dat? De Tombe: “Bij drukte besteden fitters een deel van hun APK’s aan ons uit. Ze betalen € 40,- (benzine) of € 65,- (diesel), maar berekenen hun eigen klanten € 15,-. Ze leggen daar geld op toe en doen het daarom alleen bij drukte. Ze hopen natuurlijk dat wij veel afkeurpunten vinden, waardoor ze het met reparaties terugverdienen.”

Spoeling wordt dunner.
Het aantal APK’s per autobedrijf daalt en het aantal APK bedrijven groeit. De spoeling wordt dus dunner. Is dat de reden van het gestunt? Dealerbedrijven voeren per bedrijf gemiddeld meer APK’s uit dan universele autobedrijven (gemiddeld 708 APK’s per jaar voor dealers versus 554 voor universelen in 2013), maar de verschillen onder de universelen zijn groot. Sommige doen slechts een paar APK’s, terwijl de allergrootste APK-stations ook universele bedrijven zijn.
De Tombe zegt nooit in de verleiding te komen om iets door de vingers te zien of juist extra mankementen op te schrijven. “Mijn licentie is mij heilig, want zonder kan ik de deur sluiten. Af en toe raak ik klanten kwijt die auto’s goedgekeurd willen hebben, maar de laatste tijd zie ik die klanten ook weer terugkomen. Veel van de bedrijven waar ze lieten keuren zijn inmiddels geschorst en dat is niet eenmalig; ik zie het zowel in Den Haag, Rotterdam als in Utrecht gebeuren. Complimenten daarvoor aan de RDW. Ik heb de indruk dat ze fraude serieus de kop indrukken en de controles beter uitoefenen. De kwaliteit van de APK’s gaat omhoog.”

Zet de APK-prijs vast:
De kostenstructuur van APK-Oké is volledig gebaseerd op APK. De Tombe: “Ik weet precies wat de opleiding van een keurmeester kost, hoeveel de licentiekosten bedragen, wat mijn huisvesting en de certificering van apparatuur kost. Ons bedrijfsmodel is volledig gebaseerd op wat een APK kost. Je kunt dat als basis nemen voor een correct APK-tarief.”

Met een minimumtarief van pakweg € 30,-, zoals AMTlezer Garage Kremer voorstelt, zou De Tombe prima kunnen leven, want eigenlijk is hij wel degelijk een voorstander van een vast tarief. De Tombe: “Stunten met APK werkt creatief ondernemen in de hand. Ter bescherming van de consument zeg ik: zet die prijs alsjeblieft vast en ga naar één vastgesteld tarief. Een minimale prijs is helder voor de klant, zodat hij eerlijk geholpen kan worden. Maar als ondernemer zeg ik: laat het vrij. Als iedereen eerlijk keurt, kan ik mij alleen nog maar onderscheiden omdat klanten hier terecht kunnen zonder afspraak.”

Bron: AMT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *