Rolweerstand (lees: Verbruik) banden verminderen!

Rolweerstand banden flink omlaag?

techniek

Enkele vaktechnische media berichtten onlangs over een nieuw materiaal voor bandenfabricage, waarmee de rolweerstand wel 30% verlaagd kan worden. Dat is nogal een stap, volgens gangbare schattingen goed voor een procent of vijf lager brandstofverbruik. Ofwel drie tot vier stappen verbetering op het bandenlabel. Daar willen we meer van weten!

Rolweerstand banden flink omlaag?
Experimenteel wordt wel gewerkt aan banden met superlage rolweerstand, zoals deze ‘AA label’ band van Goodyear uit 2012, toen het bandenlabel werd ingevoerd. 

Het zou gaan om grondstoffen die chemiefabrikant Evonik levert aan de bandenindustrie. Eens kijken wat het bedrijf er zelf van zegt.

Het nieuwtje heet Polyvest ST, wat dient om silica en rubber beter samen te laten gaan. Ah, de laatste jaren horen we bij haast elk nieuw bandentype over silica. Inderdaad speciaal met het oog op verlaging van de rolweerstand.

Goed, maar niet zó goed

30 % minder rolweerstand zou je banden zomaar van een E naar een A label tillen. 

30% minder rolweerstand zou je banden zomaar van een E naar een A label tillen.

Silica als vulstof maakt dat bandenrubber makkelijker, met minder energie vervormt. Een soort smeermiddel, zeg maar. Minder vervormingsenergie, dus minder rolweerstand.

Nu even goed het Evonik nieuwsbericht lezen. “Groene bandentechnologie met silica verlaagt nu al de rolweerstand met tot 30% in verhouding tot banden met carbon black als vulstof. Door deze bestaande technologie te combineren met Polyvest ST kunnen bandenfabrikanten hun producten nog verder optimaliseren.”

Da’s een ander verhaal. Tot heden, staat daar, behaalde de bandenindustrie al 30% verbetering dankzij silica. Daar kan het nieuwe Evonik product nog wat aan toevoegen, maar hoeveel procent zegt het persbericht niet.

Rondom verbetering

Niets ten nadele van Evonik, die zijn nieuws zojuist presenteerde op de beurs voor bandentechniek in Hannover. Zelf noemt Evonik al de ‘magische driehoek’ van natte grip, slijtvastheid en rolweerstand. Verbeter je daar één van, dan gaat dat meestal ten koste van een of beide andere hoekpunten.

Hun Polyvest ST zou siliciumverbindingen en rubber beter laten samengaan, waardoor de ‘magische driehoek’ oprekt. Dus ruimte om één hoek zoals rolweerstand op te rekken, zonder de andere hoeken mee te trekken.

In klare taal: lagere rolweerstand, zonder lagere grip en lagere slijtvastheid op de koop toe. Maar 30% winst-zonder-verlies zal er op geen enkele hoek inzitten. Zeggen wij als AMT vakmensen.

Bron: AMT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *